donderdag 18 maart 2021

Niet alleen leerplicht maar ook leerrecht voor elk kind

18 maart 2021

Vandaag is de Dag van de Leerplicht. D66 wil dat iedereen het beste onderwijs krijgt. In Nederland bestaat nu alleen een leerplicht. Ouders zijn daardoor verantwoordelijk om hun kinderen naar school te sturen. Er zijn echter duizenden kinderen met een ziekte, handicap, leer- of gedragsprobleem of hoogbegaafdheid waarvan de ouders geen passende plek op school kunnen vinden. Deze ouders kunnen niet voldoen aan de leerplicht en moeten daardoor ontheffing aanvragen. Deze kinderen komen noodgedwongen thuis te zitten. Terwijl ze vaak nog wel willen en kunnen leren. D66 komt met een initiatiefwet om het leerrecht in de wet vast te leggen. Dit wetsvoorstel wordt in consultatie gebracht. Daarmee kunnen alle betrokkenen over het voorstel meepraten. Daarna wordt het voorstel ingediend. Het leerrecht is een onderdeel van de Onderwijsvisie die D66 afgelopen zomer heeft gepresenteerd.

Daarnaast is er goed nieuws voor langdurig thuiszittende kinderen en hun ouders. Er komt geld voor de juiste middelen en goede begeleiding. Kinderen met gedragsproblemen of een handicap moeten ook thuis goed onderwijs krijgen. Dat gaat nu gebeuren. Het liefst willen we dat deze kinderen ook gewoon naar school gaan. Met de initiatiefwet van Kamerlid Paul van Meenen leggen we leerrecht vast in de wet. Scholen hebben dan een zorgplicht en zorgen voor passend onderwijs.

Van Meenen: ÔÇťOuders, leerlingen, scholen en leraren lopen vast in het passend onderwijs. Wanneer leerlingen worden vrijgesteld van de leerplicht heeft de overheid geen enkele verplichting meer om dit kind enige vorm van onderwijs te geven. Met een ontheffing is het probleem voor iedereen opgelost. Behalve voor het kind en voor de ouders. Want eigenlijk zeg je dan over het kind dat er geen perspectief meer is om iets van onderwijs te krijgen. Maar we mogen kinderen nooit opgeven. Een kind wil ontdekken, leren en uitproberen. Daar heeft elk kind recht op. Het is tijd dat we dat leerrecht wettelijk vastleggen. Want daarmee stellen we het kind centraal.

Onderwijs

Iedereen heeft recht op goed onderwijs. Goed onderwijs biedt mensen gelijke kansen en draagt bij aan een diverse maatschappij waarin ruimte is voor iedereen.

Kinderen hebben van jongs af aan recht op een uitstekend en gevarieerd onderwijspakket, waarin aandacht is voor sport, kunst, cultuur, en sociale en digitale vaardigheden.