Bijdrage 24 – Kritische denkers

Recentelijk heeft burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam aangekondigd dat hij zich de komende twee jaar laat adviseren door een klankbordgroep die bestaat uit, wat hij noemt, kritische denkers van divers pluimage. D66 Baarn vindt dat een mooi initiatief dat in de komende collegeperiode hopelijk ook navolging krijgt binnen de gemeente Baarn. D66 wil graag veel meer gebruik maken van de kennis en ervaring van onze inwoners en een klankbordgroep van kritische denkers kan in de ogen van D66 hieraan bijdragen. En helpt om het College van waardevolle adviezen te voorzien, meer gericht op de langere termijn en niet-politiek gedreven zoals de maandelijkse raadsvergaderingen.

Vogelvlucht

In Rotterdam zijn de acht groepsleden vanuit hun werk betrokken bij de stad, ieder vanuit hun eigen expertise en ervaring, meldde de gemeente recentelijk. ‘In mijn functie kijk ik vaak in vogelvluchtperspectief naar de stad en de regio, naar de grote uitdagingen waar we voor staan. Maar juist op straat- en buurtniveau kunnen we stappen zetten die een groot verschil maken voor de mensen die er wonen’, aldus de burgemeester. Onder de acht Rotterdammers aan wie advies gevraagd wordt zijn auteur en programmamaker Ernest van der Kwast en pedagoog Mariette Lusse van Hogeschool Rotterdam.

Twee keer per jaar

Aboutaleb heeft aangegeven dat hij tenminste twee keer per jaar met de klankbordgroep van gedachten wil wisselen over Rotterdam en alle ontwikkelingen.

Nogmaals, D66 Baarn vindt dit een mooi initiatief dat we graag navolging zouden zien. Niet zozeer alleen voor de burgemeester, maar juist voor het gehele, nieuwe College omdat veel uitdagingen een integrale blik en aanpak vragen. D66 wil hieraan graag in de nieuwe collegeperiode een bijdrage leveren.

In de serie ‘Op weg naar de mooiste gemeente van Nederland in 66 weken’ is dit de vierentwintigste bijdrage.

Gepubliceerd op 07-09-2021 - Laatst gewijzigd op 07-09-2021