Klimaat Alarm

In het voorjaar was Marcel Beukeboom, destijds nog speciale klimaatgezant en D66-kandidaat voor de Tweede Kamer, digitaal bij D66 Baarn op bezoek om zijn ervaringen op het gebied van klimaat met betrokken inwoners te delen. En om zijn beeld te schetsen bij de nodige maatregelen. Inmiddels is Marcel als speciale klimaatgezant van de Nederlandse overheid afgezwaaid, maar reageert hij in het AD op het recente, zorgwekkende rapport van het VN-klimaatpanel IPCC. Dit rapport heeft hem niet verrast. Hieronder de weergave van het interview in het AD.

Nee, zijn verhuizing van Den Haag naar Rome heeft niets te maken met de verwachte stijging van de zeespiegel. De Nederlandse diplomaat Marcel Beukeboom (49) is na vijf jaar klimaatgezant af. Over drie weken begint hij aan een nieuwe functie als permanent vertegenwoordiger van Nederland bij de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO). Een van de laatste stukken die hij onder ogen kreeg, was het toch wel weer spraakmakende rapport van het VN-klimaatpanel IPCC.

Veel mensen zijn geschrokken van de ‘code rood’ die door het VN-klimaatpanel voor de mensheid is uitgesproken. U ook?

‘Ik ben als insider niet verrast over wat er nu naar buiten komt. Het is een weergave van de stand van zaken van de klimaatwetenschappen. We weten steeds meer en het plaatje wordt steeds verder ingekleurd. Het is niet zo dat de contouren niet al bekend waren. Maar dit rapport voedt ook mijn zorg over welke kant het opgaat en over ons onvermogen een adequaat antwoord te formuleren.’

Het bewustzijn over de klimaatproblematiek is de laatste jaren enorm toegenomen, zegt u.

‘Ik heb dat echt zien veranderen over de hele linie: burgers, bedrijven, financiële instellingen en ook regeringen. Wereldwijd is men zich steeds bewuster van dit vraagstuk geworden, maar wel met een soort vertraging. Heel veel van de maatregelen die nu in het IPCC-rapport worden beschreven hadden we al tien, twintig jaar geleden kunnen nemen. Die vertraging zit helaas in het systeem. Daar hebben we mee te dealen.’

We hebben ook te dealen met steeds meer bezorgdheid onder jongeren. Het gaat om hun toekomst.

‘Zeker, het gevoel van urgentie neemt toe. Er is een hele brede, jonge, klimaatbeweging actief in Nederland. Ook wereldwijd zie je die trend. Maar oudere generaties voelen zich ook meer aangesproken en ook daardoor komt er meer ruimte voor actie.’

Hoe bedoelt u dat?

‘De gesprekken en besluiten in bestuurskamers van bedrijven zijn echt veranderd. Ook daar snappen ze dat hun eigen core business, dus eigenlijk hun voortbestaan, afhangt van hoe ze omgaan met duurzaamheid. Klimaatactivisten benadrukken dan het milieu-aspect en de natuur, maar iemand met een bedrijfskundige blik heeft dezelfde belangen als zijn core business in het geding komt.’

Een paar jaar geleden kopte een krant ‘Klimaatverandering staart ons in het gezicht’. De beelden van de recente overstromingen in Limburg kwamen ook hard binnen.

‘Dit zijn echt wake-upcalls. Veel mensen dachten van ‘ach, het zal mijn tijd wel duren’. Maar doordat we steeds vaker met extreem weer te maken krijgen en omdat er ook steeds nadrukkelijker over wordt bericht in de media, realiseren steeds meer mensen zich dat dit ook over hen gaat. Het aandeel van consumenten dat hier in zijn keuzes rekening mee gaat houden neemt toe. Nog niet over de hele linie, want de vliegvakanties gaan nog steeds als zoete broodjes over de toonbank. Maar er zijn toch veel andere zaken waar je dat wel degelijk ziet. Kijk in de supermarkt waar een hele gang vol staat met vegetarische en veganistische producten. Dat was vijf jaar geleden echt nog niet zo.’

De toon is gezet met dit IPCC-rapport. Wat mogen we verwachten van wereldleiders op de aanstaande klimaattop in Glasgow?

‘Het kan dat er meer mogelijk wordt met CO2-beprijzing (het doorberekenen van de schade door broeikassen in aanbestedingen of kosten-batenanalyses) of een betere bescherming van ecosystemen. Waar het precies zit, valt moeilijk te voorspellen. Maar dat dit rapport extra politieke ruimte gaat opleveren, verwacht ik wel.’

Zijn er nog landen die de klimaatproblematiek ontkennen?

‘Nee, daar zijn we echt wel voorbij. Je ziet zelfs dat landen die hele grote fossiele belangen hebben en die hun economie willen beschermen hun steentje willen bijdragen. Denk aan Rusland en Saoedi-Arabië. Dat er een relatie is tussen klimaatverandering en menselijk handelen staat niet meer ter discussie.’

In uw functie was het ook een beetje uw plicht om optimistisch te zijn, heeft uw el eens gezegd. Dat valt niet mee met weer zo’n pessimistisch rapport.

‘Als je bij de pakken gaat neerzitten, kun je wel ophouden. Ik heb altijd gefocust op waar wel beweging zit. Waar kun je in de positieve richting blijven duwen? Ik had me ook kunnen verliezen in debatten met die paar klimaatontkenners die er nog steeds zijn, maar dat heb ik altijd zinloze energieverspilling gevonden. Er is een steeds grotere groep mensen die wil en die ook ziet hoe het kan. Bovendien zit er enorm veel veranderingskracht in dit thema. Kijk naar alle innovatie, naar de vele start-ups die bezig zijn met duurzame diensten en producten. Dat motiveert enorm.’

In de serie ‘Op weg naar de mooiste gemeente van Nederland in 66 weken’ is dit de tweeëntwintigste bijdrage.

Gepubliceerd op 12-08-2021 - Laatst gewijzigd op 16-08-2021